donderdag 21 mei 2015

Recensie: 'Doorgeslagen' - een Scott & Bailey thriller van Cath Staincliffe

Doorgeslagen – Een Scott & Bailey thriller

Wanneer een tiener vermoord wordt aangetroffen in een armoedige flat, is haar moeder kapot van verdriet. Jaren geleden heeft ze dit kind toevertrouwd aan Jeugdzorg, maar het meisje is afgegleden in een milieu van drugs en vage types en nu tragisch aan haar einde gekomen. Voor rechercheurs Janet Scott en Rachel Bailey is deze zaak de eerste keer dat ze samenwerken en het verschil in hun karakters maakt het er niet makkelijker op. Maar ze zullen wel moeten: er loopt een moordenaar rond in Manchester, en misschien vinden ze die dichter bij huis dan ze kunnen vermoeden...

Mijn mening:
Een boek waar je in blijft lezen tot het uit is. De titel 'Doorgeslagen' kan in verband gebracht worden met verschillende personages in het verhaal.
In dit eerste boek van de serie maak je kennis met Janet Scott en Rachel Bailey, twee vrouwelijke rechercheurs in Manchester.

Ik was al snel geboeid door deze dames. Hoe verschillend ze zijn en hoe gedreven ze de opgelegde taken verrichten. De een moet nog heel veel leren, ook in het dagelijks leven, terwijl de ander wat meer levenservaring heeft. Beide vrouwen waren me in een mum van tijd sympathiek.
Lekker korte hoofdstukken maken dat het boek leest als een trein.
Het verhaal heeft een heerlijke spanningsopbouw. Het wordt nergens saai terwijl het toch geen actie-thriller te noemen is. Ook het verleden van beide vrouwen komt aan de orde, wat hen overkomen is in hun jeugd of op jongere leeftijd, wat de reden is dat ze voor het beroep gekozen hebben en hoe ze op dit moment in het leven staan. Janet neemt Rachel op sleeptouw, maar dat gaat niet zonder slag of stoot.
Er zit ook humor in dit verhaal, soms enigszins sarcastisch te noemen.
Wat ik prettig vind is dat de auteur alles heel duidelijk uitlegt, zodat er geen vragen open blijven staan. Ook alle personages worden duidelijk beschreven, je ziet ze voor je terwijl je leest.
Deze plot had ik niet aan zien komen, een verrassing was dat!

Ik heb dit boek graag gelezen en kijk uit naar het volgende deel; 'Ongewis' dat eind juni verwacht wordt.
Een aanrader!!

Over de auteur:

Cath Staincliffe is naast auteur ook een gerenommeerd scenarioschrijver voor radio en tv in Engeland. Voor haar werk werd ze meermalen onderscheiden. De boeken over rechercheurs Scott & Bailey zijn verfilmd voor televisie. De serie is ook in Nederland uitgezonden.

Koop dit boek via uw lokale boekhandel of via:


Boekgegevens:
Titel:
Doorgeslagen
Auteur: Cath Staincliffe
Genre: thriller
Uitgave: paperback, 320 pagina's
Uitgever: Uitgeverij De Fontein, april 2015
ISBN: 978 90 26133 93 0
ISBN e-book: 978 90 26133 94 7

NUR: 332

4 opmerkingen:

  1. Kunnen we ergens 24 uur per dag bijbestellen? Dan geraak ik misschien ooit bijgelezen met al deze goede aanbevelingen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Spannend...het verhaal mooi weergegeven, Mieke! De boeken stapelen zich op...maar heerlijk dat we kunnen kiezen wat we willen lezen! En spanning ontbreekt ook hier niet in de voorradige stapels!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daaraan heb ik zojuist gerefereerd in een andere reactie van jou, toevallig?
      Warme groet xx

      Verwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.