vrijdag 13 maart 2015

Recensie: 'Ik ben Pelgrim' van Terry Hayes

Ik ben Pelgrim
Auteur: Terry Hayes
Genre: thriller
Uitgave: paperback, 736 blz.
Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers, 11 februari 2014
ISBN13: 978 90 229 9713 0

Door Steven Maat, Uitgever A.W. Bruna over Terry Hayes:
'Terry Hayes heeft er vier jaar over gedaan om het manuscript van 'Ik ben Pelgrim' te voltooien, te perfectioneren. Wat al uitstekend was, werd exceptioneel: een thriller met een geheel eigen karakter, die tegelijkertijd meeslepend is en weldoordacht, die zeer menselijk is en onmenselijke momenten kent.'

Over het boek:

'Pelgrim' is de codenaam van een man die niet bestaat.
De (door bijzonder welgestelde mensen) geadopteerde zoon die uitgroeide tot een van de beste spionnen. De regisseur van een uiterst geheime eenheid binnen de Amerikaanse spionagedienst. Een man die, voordat hij van de aardbodem verdween, het ultieme boek schreef over forensisch onderzoek.
Het is datzelfde boek dat hem een jaar later in een obscuur hotel in Manhattan doet
belanden, waar het lichaam van een onherkenbaar verminkt jonge vrouw is gevonden.
Maar wat begint als een moordonderzoek zonder aanwijzingen, verandert in een zoektocht naar een onbekende vijand die een weerzinwekkend plan tot uitvoer wil brengen.

Wat ik er van vond:

Wat een verhaal !
Een thriller, zoals ik er nooit eerder een gelezen heb. Een enorm spannend boek. Het is duidelijk dat er veel onderzoek is gedaan door de auteur. Het is grensoverschrijdend en speelt zich in veel (on)bekende delen van onze wereld af, plaatsnamen die we alleen maar van nieuwsberichten kennen. Het is een heel meeslepend verhaal, waar goed over nagedacht is en zodoende de lezer aan zich bindt. Het klopt allemaal. Ik had een aantal notities gemaakt onder het lezen om een en ander te kunnen verduidelijken zonder teveel weg te geven van het verhaal.

Het is een boek in 4 delen, elk deel met eigen hoofdstukken.
Deel 1.
Hier maak je kennis met 'Pelgrim', voor zover op dat mogelijk is. We leren een klein beetje over zijn achtergrond en de gevoelens die hem gemaakt hebben tot de man die hij is.
*1. 'Mensen zeggen dat liefde zwak maakt, maar ze vergissen zich: liefde maakt sterk'....
'En van elke soort liefde – de epische en de kalverliefde, de nobele en de basale liefde – is die vaneen ouder voor zijn of haar kind de sterkste.'

Deel 2.
In deel 2 maak je kennis met degene waarheen de 'Pelgrim' naar op zoek gaat.
De soms voor ons onbegrijpelijke redenen maken hem tot wat hij is. Het verschil in cultuur
is erg duidelijk.

*2. 'Terwijl hij door het rondwervelend zand wegliep, barstten dan eindelijk de tranen door zijn ijzeren wilskracht naar buiten, en alleen in een stad die hij inmiddels haatte, slaakte hij één enkele, afschuwelijke kreet. ...... 'Het was de oerkreet van de geboorte.'
In dit deel leer je ook een aantal personen kennen die met de 'Pelgrim' gaan samenwerken.
Talloze overpeinzingen van de hoofdpersoon worden heel mooi en beeldend beschreven, bijvoorbeeld wanneer hij terugdenkt aan zijn jeugd, met name aan zijn 'vader ' Bill:

*3. 'Ik stond daar minutenlang terwijl de herinneringen over elkaar heen buitelden, maar uiteindelijk ging ik op het bed zitten en keek naar een zetel die was ingebouwd in een erker. Als Bill langskwam om te praten, ging hij daar altijd zitten, zijn gezicht afgetekend tegen de bomen van de achterliggende bebossing. Langzaam liet ik mijn blik wazig worden en ik zweer je dat het net was of ik hem daar weer zag zitten.'

Hier wordt ook duidelijk waar de gezochte persoon mee bezig is. Ondanks de prachtige, mooie en beeldende overdenkingen van de hoofdpersoon, moet je vanaf het begin van het boek jezelf wapenen tegen geweld, bedrog en sluwheid.

Deel 3.
Wat ik bijzonder passend vond, was het stukje waarin duidelijk gemaakt wordt dat wraak genomen kan worden, zonder dat er geweld aan te pas komt, bijvoorbeeld door het vegen van een plein in Berlijn:
*4. 'Hij vertelde me dat hij het plein veegde opdat ze hem houden zien en zouden weten: een Jood had het overleefd, het ras leefde voort, het volk had het doorstaan. Het plein was zijn wraak !.

In het verhaal speelt zich minstens één ander verhaal af: een moord op een jong meisje en het onderzoek daarvan. Ik vertel daar niet meer over, omdat het je het zelf moet lezen om er van te kunnen genieten.

In dit deel komt de 'Pelgrim' heel dicht bij de identiteit van de gezochte persoon.

Deel 4.
Het zal toch niet echt gaan gebeuren, dat wat je gevreesd hebt. Hier slaat de angst je werkelijk om het hart.
Eerder gaf ik al aan hoe beeldend de auteur situaties kan beschrijven, zowel de gruwelijke als
ook de mooie:
*5. 'We hadden de kust bereikt en de ondergaande zon wierp een rossige gloed over de azuurblauwe zee.'

Hier en daar steekt ook humor de kop op:
*6. 'Niet alle doodvonnissen worden ondertekend door rechters of gouverneurs. …..
Dit was een geval van huwelijkse voorwaarden.'
Ik kan daar zo van genieten, die afwisseling. Prachtig !!

Een emotie:
*7. 'Maar er was niets, alleen maar een storm van angst die door de eenzame gangen van zijn geest gierde.

Vooral in dit laatste deel wordt de liefde van Bill voor zijn zoon nog eens heel duidelijk.
Bijna op het einde gebeurt er iets zó onverwachts, het einde is anders dan je jezelf voorstelt
of toch niet?
Al je vragen over personen en gebeurtenissen zullen beantwoord worden voor het boek uitgelezen is. Het personage 'Pelgrim' is het enige personage waarvan je 'nog' niet alles te weten bent gekomen, daar wil je nog meer over te weten komen.

Conclusie:
Een thriller zoals ik er nooit eerder een gelezen heb. Een enorm spannend boek. Het is duidelijk dat er veel onderzoek is gedaan door de auteur. Het is grensoverschrijdend en speelt zich in veel (on)bekende delen van onze wereld af, plaatsnamen die we alleen maar uit nieuwsberichten kennen. Het is een heel meeslepend verhaal, waar goed over nagedacht is en zodoende de lezer aan zich bindt. Het klopt allemaal. Ik had een aantal notities gemaakt onder het lezen om een en ander
te kunnen verduidelijken zonder teveel weg te geven van het verhaal (zie *1 t/m *7).
Een ontzettend slim geschreven (spionage)thriller. Een thriller over de dag van vandaag en de gebeurtenissen in het jonge verleden, die het leven van ons allen hebben veranderd.
Een gevoel van veiligheid, wellicht een valse veiligheid is daardoor voor iedereen aan het wankelen gebracht. Dit is goed benadrukt door de auteur.
Het heen en weer springen in de tijd neemt niets weg van de snelheid van het verhaal.
De lange zinnen lezen heerlijk !

'Ik ben Pelgrim' zou het als film ook geweldig goed doen !
De laatste regel is: 'Hij is herrezen.'
Komt er wellicht een vervolg ?

Ik waardeer dit boek met 5/5 sterren.

*
1. (blz. 52)
*2. (blz.100)
*3. (blz.221)
*4. (blz.328)
*5. (blz.620)
*
6. (blz.630)
*7. (blz.654)

Over de auteur:

Terry Hayes (1951) geboren in Engeland, is een oud-journalist en -scriptschrijver. Op 21-jarige leeftijd werd hij aangesteld als correspondent in New York. Twee jaar later werd hij
onderzoeksjournalist, politiek commentator en columnist.
Nadat hij ontslag had genomen werd hij producent van een invloedrijk
actualiteitenprogramma en schreef hij diverse scripts voor bekende Hollywoodfilms.
Terry Hayes is getrouwd en heeft vier kinderen.
Ik ben Pelgrim is zijn debuut.


Recensie: 13 januari 2014

2 opmerkingen:

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.