woensdag 18 maart 2015

Recensie: 'Haysa' van Hens van Wingerden

Haysa

Samenvatting:

De lage landen, 5000 jaar geleden. Een jagersstam trekt langzaam naar het noorden. Haysa verliest op jonge leeftijd haar moeder en raakt enkele seizoenen later gehandicapt, waardoor haar mobiliteit ernstig wordt beperkt. De spanningen nemen toe. Vanuit verschillende hoeken loert gevaar. Haysa probeert de moeilijkheden die op haar pad komen te overwinnen, met haar wilskracht en intelligentie als enige hulpmiddelen. Haysa is een prachtig prehistorisch epos, maar ook een verhaal over opoffering en verraad, liefde en haat, leiderschap en loyaliteit, keuzes en verantwoordelijkheid. Alle menselijke emoties en drijfveren, die tijdloos zijn, komen in de roman terug.

Mijn mening:

'Haysa' prikkelt je nieuwsgierigheid naar de historie en handelt bovendien over alle emoties in het leven van een mens, ook in de tegenwoordige tijd. Liefde, haat, vrede, oorlog, afgunst en bovenal nieuwsgierigheid.
Ook wanneer je geen liefhebber bent van historische romans, zul je van dit boek kunnen genieten. Vanaf de eerste bladzijden merk je dat er veel onderzoek gedaan moet zijn door de auteur om dit verhaal te kunnen schrijven. De personages zijn heel overtuigend neergezet.
Het is een mooi, spannend verhaal dat helemaal klopt. Er zijn geen losse eindjes te bekennen, alle vragen die je tijdens het lezen zou kunnen krijgen worden beantwoord in dit boek. Zelfs het einde is een mooie terugblik naar de proloog. Op de bladzijde voor het nawoord werd de enige vraag waar ik nog geen antwoord op gevonden had, beantwoord.
Geen boek om even tussendoor te lezen. Neem er gerust de tijd voor, ik heb dat bewust gedaan.
Ik heb er van genoten en vind het een geweldig debuut van deze auteur!
Het heeft me wel nieuwsgierig gemaakt naar een eventueel vervolg dat ik zeker zou lezen. Hoe gaat het verder met deze stammen en blijven ze samen??

Ik waardeer dit boek met 5/5 sterren.
Dit boek las ik voor Schrijverspunt.nl

Over de auteur:

Hens van Wingerden (1963) is in zijn werk als arbeids- en organisatiepsycholoog gefascineerd door menselijk handelen. Inzicht in drijfveren waarom mensen dingen doen altijd helpt immers de hedendaagse realiteit te doorgronden.
Hens van Wingerden over zichzelf:
"Al mijn hele leven ben ik gefascineerd door de prehistorie. Een lang vervlogen tijd, niet beschreven door de geschiedenis, maar des te prikkelender voor de fantasie. Daarnaast ben ik door mijn achtergrond als psycholoog altijd geïntrigeerd door menselijk handelen; waarom doen mensen zoals ze doen? Welke drijfveren zitten er achter? In de lang gekoesterde wens een boek te schrijven heb ik deze twee passies nu met elkaar verenigd in mijn debuutroman Haysa."

Boekgegevens:
Haysa
Auteur: Hens van Wingerden
Genre: historische roman
Uitgave: paperback, 308 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Boekscout.nl, 2013
ISBN: 978 94 022 0412 4

2 opmerkingen:

  1. Ik houd wel van historische romans en jouw recensie nodigt uit! Kan ik dit verhaal naast de boeken van Jean Auel (jaren geleden met veel plezier gelezen) plaatsen of sla ik de plank nu volkomen mis, Mieke??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken het werk van Jean Auel helaas niet, Ellie. Hier moet ik je het antwoord schuldig blijven helaas. Dank je voor je reactie :-)

      Verwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.