woensdag 5 november 2014

Ik las: 'In stukjes' van Marc-Marie Huijbregts


In stukjes

Wat voor zijn shows geldt gaat eens te meer op voor 'In stukjes'. Ook hier put Marc-Marie uit zijn herinneringen en ervaringen. Voor 'In stukjes' kijkt Marc-Marie Huijbregts in de spiegel - voorbij de verhulling van zijn theatrale alter-ego. Zo ontstaat een eerlijk, bij vlagen hilarisch en aangrijpend zelfportret - vol zelfspot, maar ook vol pesterige humor.

'Ik was geen man, ik was geen vrouw, ik was niet knap, ik was klein, dik en met een bril. Ik beet me vast in kleding. Als ik eenmaal iets aan had waar ik me veilig in voelde dan deed ik dat nooit meer uit. Zo heb ik jaren, echt jaren, rondgelopen met een Paisley sjaal om mijn hals gebonden. Als er dan stiekem over me gefluisterd werd verdween ik met mijn onderkinnen en snor in die sjaal. En die ongemakkelijkheid met mezelf is lang blijven bestaan. Tot op de dag van vandaag.'

Ik las het boek en dit is mijn mening:

Respect voor deze auteur. Hij geeft zichzelf enorm bloot in dit boek. Hij kan zich op een prettige manier verwoorden, waardoor ik het boek in een middag uitgelezen had. Het verhaal is ontroerend, soms hartverscheurend maar vooral heel humoristisch.

Het lijkt me al dat deze stukjes uit zijn leven heel eerlijk neergeschreven zijn, en vertellen de gebeurtenissen zoals ze daadwerkelijk gebeurd zijn. Heel open naar de lezer toe.
Ik ken Marc-Marie alleen van televisie-uitzendingen, maar wanneer je aan het lezen bent is het net alsof je hem zelf hoort spreken.

Ik vraag me af: wiens goedkeuring heb je nodig? We zijn zoals we zijn, tenslotte.
'Waarom zou je onaardig zijn? Zomaar?' Dit geeft aan wat voor mens deze auteur is. Iemand die trots kan zijn op wie en hoe hij is.

Ik heb het boekje graag gelezen en waardeer het met 5/5 sterren.

Bekijk hier de leuke video, waarin Marc-marie voorleest uit 'In stukjes'
En hier was dit boek onderwerp van gesprek in DWDD op 7 oktober 2014.

Koop dit boek via je lokale boekhandel of via
Bol.com


Over de auteur:

Marc-Marie Huijbregts(1964) trad op bij de Comedytrain toen hij in 1999 het Camarettenfestival won en naast de Juryprijs de Publieks- én Persoonlijkheidsprijs ontving. Sindsdien maakt hij zeer succesvolle soloprogramma’s voor theater, zoals recentelijk Florissant; hij werd meermaals genomineerd en ontving de VSCD Cabaretprijs Poelifinario.

Bij het grote publiek werd Marc-Marie bekend door zijn acteerwerk in films en tv-series en zijn optreden bij De Wereld Draait Door. In 2009 won hij de Beeld en Geluid Award in de categorie tv-persoonlijkheid van het jaar.

Boekgegevens:
In stukjes
Auteur: Marc-Marie Huijbregts
Genre: verhalenbundel
Uitgave: paperback, 152 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Atlas Contact, 2014
ISBN: 978 90 25444 47 1
NUR: 303

4 opmerkingen:

  1. Ik heb dit boek op mijn verlanglijst staan en het is de moeite waard, begrijp ik!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marjon, leuk dat je reageert. Het is inderdaad de moeite waard. Je denkt: ik lees een paar hoofdstukken, maar je stopt niet. Het kan wel, omdat het op zichzelf staande hoofdstukjes zijn, maar je blijft benieuwd naar Marc-Marie. Een (h)eerlijk boek.

      Verwijderen
  2. Klinkt goed Mieke, ik zag het boek al vaker voorbij komen maar had mij er nooit echt in verdiept waar het over ging..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie, Sue. Het is zeker de moeite waard om te lezen. Het getuigt van lef, vind ik.

      Verwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.