zaterdag 25 oktober 2014

Ik las: 'Scooter Oma' van Dani van Doorn



Scooter Oma

Ziggy en haar buurjongen Momo willen het weten:
Wie is toch die geheimzinnige Scooter Oma die gave judogrepen kent en op een snelle scooter door hun stadje scheurt? Ze redt kinderen die gepest worden en doet nog veel meer stoere dingen! Ze begint zelfs op een Super Oma te lijken in haar (hippe?) blauwe pakje met rode cape. Ziggy en Momo denken dat het misschien oma Roos is! Want Ziggy's oma is heel sterk en ze rijdt ook graag hard.
Alleen vindt oma Roos die Scooter Oma helemaal niet netjes. 'Ze doet altijd van die smerige karwijtjes en haar rok is veel te kort,' zegt ze afkeurend.
Momo en Ziggy willen bewijzen dat oma Roos toch onder de c ape en de helm van Scooter Oma verborgen zit. Maar daardoor belanden ze zelf ook in allerlei avonturen...

Een grappig spannend boekje waarin tevens positieve waarden als vriendschap, begrip tussen generaties en omzien naar anderen aan bod komen. Er is zelfs nog romantiek weggelegd voor de senioren.
Dit is Dani van Doorns tweede kinderboek, de derde is onder revisie.

Ik las dit boekje vanmiddag en dit is mijn mening:

Een ontzettend leuk boekje voor kinderen vanaf acht jaar. Het lijkt me ook heel geschikt om voor te lezen. De toehoorders zullen met hun oren staan klapperen als ze de 'scheldwoorden' horen die door deze auteur bedacht zijn.
Je zult zien dat de betekenis voor de kinderen helemaal duidelijk is tijdens het lezen, ook al kennen ze deze woorden niet die Scooter Oma gebruikt. Het zijn stuk voor stuk namen van planten die daarvoor gebruikt worden. Ikzelf kende ze ook niet allemaal, maar het was niet ergerlijk.
Ook chauffeur Arno kan er wat van!

Achterin het boekje staat de betekenis van de 'scheldwoorden', mocht het niet duidelijk zijn.
Er is een goede, geloofwaardige uitleg gegeven over het 'kostuum' van Scooter Oma. Knap bedacht!
De kinderen beleven nogal wat avonturen en daardoor blijft het lekker spannend.
Er is volop humor in het boekje aanwezig, wat zorgde voor een grinnikende lezer vanmiddag.

Er zitten hier en daar ook waarschuwingen in verstopt. Bijvoorbeeld nooit ergens heen gaan waar je niets te zoeken hebt. Zelfs niet als je met z'n tweeën bent, zoals Ziggy en Momo dat wél deden en vervelende personen tegen het lijf liepen.

Ik heb werkelijk zitten genieten van deze Scooter Oma en zou later best zo iemand willen worden.
Wie weet gebeurt dat ook. Ik laat het dan aan Dani van Doorn weten. Zij mag dan mijn memoires schrijven.

De auteur:


Ik schrijf kinderboeken en doktersromans, het eerste voor mijn plezier en het tweede voor de kost, hoewel het ook een goede oefening is. Sedert kort heb ik een eigen uitgeverijtje: JOY BOOKS (www.joybooks.nl) met de bedoeling het genre van de fun & faith chicklit te bevorderen.
Kijk gerust
hier even.


Bestel dit boek via Uitgeverij Eigenzinnig
via Dani van Doorn, op haar facebookpagina of 
danivandoorn@gmail,com

Boekgegevens:
Auteur: Dani van Doorn
Genre: Avontuur en humor, vanaf 8 jaar
Uitgave: paperback, 114 pagina's
Uitgever: Uitgeverij EigenZinnig, oktober 2014
ISBN: 978 94 91777 22 6
NUR: 208
Vanaf 8 jaar
AVI-E5

2 opmerkingen:

  1. Klinkt als een heel leuk boek! Opgeschreven voor evt. verjaardagscadeautje voor de kleintjes in de familie :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.