dinsdag 30 september 2014

Ik las: 'Zeik' van Herman Brusselmans



Zeik

De moordbrigade van Gent loste in het begin van de jaren zestig procentueel gezien de meeste moorden van heel West-Europa op, was de eerste brigade ter wereld die over een allochtoonse inspecteur beschikte, en de chef van de brigade - commissaris Übertrut - had maar één arm. Samen met z'n team, bestaande uit de inspecteurs Zeik, El Bazaz, Compas en Broekgat, probeert hij de Gentse regio vrij te houden van vuige moordenaars. Zullen ze ook in hun opzet slagen als een onbekende misdadiger opduikt die meisjes wurgt en symbolisch bedoelde getallen aanbrengt op hun naakte rug? De tijd dringt, de stress wordt erger, de helse spanning is te snijden. Tot de absolute held van het verhaal, inspecteur Zeik, een gouden ingeving krijgt.

Mijn mening:

Dit boek heeft niets te maken met de literaire thriller zoals ik die gewend ben. Dat was allereerst een schok, maar toen ik verder las heb ik het gezien voor wat het is: een roman van Brusselmans dat bol staat van humor en grof taalgebruik. Het hele verhaal is nergens spannend te noemen.
Het verhaal speelt in 1961 in België en is geschreven door een Vlaams auteur.
Het boek heeft niets met het thrillergenre te maken maar het verbaast me niet dat een tweede Zeik-roman in voorbereiding is met als titel
De moord op de poetsvrouw van Hugo Claus.

Ik ben begonnen in Zeik en heb er eerst een aantal bladzijden uit gelezen en toen weggelegd. Een paar uur later ben ik het weer gaan lezen, nu met een andere insteek en heb me toen toen laten vermaken door de schrijfstijl. Dat is wel gelukt, mag ik zeggen. Maar het is in niets wat het lijkt.
Een boek om als afwisseling te lezen na spannende thrillers en wanneer je behoefte hebt om eens flink te lachen.

Ik waardeer dit boek met 3/5 sterren ***

Over de auteur:

Brusselmans was eind jaren zeventig een vrij succesvolle voetballer. Hij speelde linksbuiten bij Vigor Hamme en Sporting Lokeren, en momenteel heeft hij een eigen minivoetbalclub: De Woody’s, naar zijn overleden hond Woody. In 1981 trouwde hij en vestigde hij zich in Iddergem, in 1986 verhuisde hij naar Gent. In 2005 trouwde hij voor de tweede keer. Herman Brusselmans (1957) publiceerde meer dan zestig romans.
Lees verder op zijn
website.

Koop dit boek via je lokale boekhandel of via:

Boekgegevens:
Auteur: Herman Brusselmans
Genre: thriller
Uitgave: paperback, 192 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Prometheus, september 2014
ISBN: 978 90 446 2572 1
Ook als Ebook verkrijgbaar

4 opmerkingen:

  1. Nog nooit iets van Brusselmans gelezen, op een of andere manier is het er niet van gekomen. En na het lezen van jouw recensie weet ik niet of het er ooit nog van komt....nog teveel andere mooie boeken op de stapel om gelezen te worden. Lieve groet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het boek heb ik gelezen omdat een thriller beloofd werd. Niets is minder waar, helaas. Dank je voor je reactie, Ellie!

      Verwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.