vrijdag 21 februari 2014

Leven na Leven van Kate Atkinson

Leven nLeven
Auteur: Kate Atkinson
Genre: roman
Uitgave: 
paperback, 480 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Atlas Contact september 2013
ISBN
10: 9025440703
ISBN13: 9789025440701

Over de auteur:
Kate Atkinson is geboren in York, eind 1951 en leeft nu in Edinburgh. Ze heeft Engelse literatuur gestudeerd.
Ze won de Whitbread Book of the Year Award voor haar eerste roman 'Behind the Scenes at the Museum' Achter de schermen.
Vervolgens verschenen Bladeren van licht, Geschift, De wereld vergaat niet,
Oude zaken, Een goede daad 
en Wachten op goed nieuws.
Een goede daad 
is genomineerd voor The British Book Awards Crime Thriller of the Year.Kate ontving voor haar geleverde diensten op literair vlak, De Orde van het Britse Rijk, in The Queen's 2011 Birthday Honours. Momenteel woont publiceert ze regelmatig in kranten en tijdschriften.
'Life After Life' stond al op de shortlist voor The Women's Prize for Fiction 2013.
Zelf heeft Kate Atkinson WO II niet meegemaakt en heeft daarom veel research voor het schrijven van dit boek verricht.
Website: www.kateatkinson.co.uk
Beschrijving:
Stel dat er niet alleen tweede kansen waren, maar derde kansen, vierde kansen, een oneindige hoeveelheid kansen om je leven te herhalen - totdat je het eindelijk goed deed.
Zou je dat wel willen? In een koude, besneeuwde nacht in 1910 komt bankiersdochtertje Ursula Todd ter wereld in een lommerrijke buitenwijk van Londen - dood. 'De duisternis viel'.
In diezelfde koude, besneeuwde nacht komt Ursula Todd ter wereld, schreeuwt lang en hard, en begint aan een leven dat, om het zachtjes uit te drukken, heel ongewoon zal blijken.
Want terwijl ze groeit, gaat ze ook dood, herhaaldelijk, op verschillende manieren. En telkens de woorden: 'De duisternis viel'.
Tegelijkertijd nadert de tweede grote oorlog van de eeuw. Kan Ursula, gezegend door een schijnbaar oneindige hoeveelheid levens, de wereld redden van de onvermijdelijke neergang?
En als ze dat kan - zal ze het ook doen?
Wat ik er van vond:
Waar zal ik beginnen?
Het boek is zo ontzettend goed in elkaar gezet. Een aantal gebeurtenissen
in het leven van Ursula Todd worden beschreven, telkens weer op een andere leeftijd.
Deze zelfde gebeurtenis, op diezelfde leeftijd wordt later in het boeken soms eerder, beschreven vanuit een ander uitgangspunt.
Ursula Todd en haar vele levens worden in dit boek beschreven.

Ursula Todd is het derde kind uit een typisch Engels middenklasse-gezin en wordt geboren in 1910.
Op haar 16e kan het zijn dat ze verkracht is, maar het kan ook zijn dat
het niet het geval is.
Komt ze in contact met Eva Braun en Hittler of gebeurt er toch iets anders in haar leven.
Ook komt Ursula bij een psychiater terecht voor behandeling en bespreken theorieĆ«n betreffende het begrip 'tijd'.
Dit begrip is heel belangrijk, telkens weer,  in het hele verhaal.
Je gaat vooruit in de tijd, dan weer terug, of niet en er gebeurt iets anders !
Deze Ursula hunkert naar mensen die van haar houden en accepteren zoals ze is en het is moeilijk als lezer om haar niet sympathiek te vinden.
Ik heb dit boek als manuscript mogen lezen, maar wil het graag als boek hebben om in mijn boekenkast te kunnen zetten om zo nu en dan er een
stukje uit lezen, al ben ik bang dat ik het dan weer niet weg kan leggen.

Het is een ontzettend mooi boek en ik heb het met genoegen en soms een brok in mijn keel gelezen.
Ik waardeer dit boek met 5/5 sterren en kan bijna niet wachten tot het gepubliceerd wordt in september !       

16 juli 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.